تاثیر طراحی آگهی تبلیغاتی بر رفتار مصرف کننده
تاثیر طراحی آکهی تبلیغاتی بر رفتار مصرفکننده چگونه است؟
تاثیر طراحی آکهی تبلیغاتی بر رفتار مصرفکننده چگونه است؟ تبلیغات چه تأثیری بر سهم بازار شرکتها و بر بودجهی بازاریابی دارد؟ در این مطلب به تاثیر طراحی آکهی تبلیغاتی بر رفتار مصرفکننده و اهمیت تبلیغات برای شرکتها، به ویژه شرکتهای نوپا میپردازیم. همچنین به نقش تبلیغات در شکلدهی نگرش مصرفکننده نسبت به محصولات اشاره میکنیم.
تاثیر طراحی آگهی تبلیغاتی از طریق رسانه ها
در جوامع غربی یک کودک سالانه به طور متوسط بیش از ۴۰ هزار آگهی تبلیغاتی میبیند. شرکتهایی مانند P&G ،AT&T و تایم وارنر سالانه حدود ۴ میلیارد دلار صرف تبلیغات میکنند. تبلیغات یعنی «ارتباط جمعیِ یکسویه توسط پیامهایی با موضوع محصول یا خدمتی که برای آن پول پرداخت میشود.»
تبلیغات، روابط عمومی، فعالیتهای تبلیغی برای فروش و فروش شخصی ابعاد اصلی آمیختهی طرح بازاریابی هستندوتاثیر طراحی آکهی تبلیغاتی بر رفتار مصرفکننده انکار ناپذیر است. تبلیغات باید همه جا و همه وقت در معرض مشتری قرار بگیرد. هزینهای که شرکتها صرف تبلیغات میکنند شگفتانگیز است. مثلا شرکتهای دارویی هزینهای معادل دو برابر هزینههای تحقیقات واقعی را صرف تبلیغات میکنند! در میان شرکتهای گوناگون، شرکتهای تولید بازی و اسباببازی بیشترین هزینه را به تبلیغات اختصاص میدهند. تبلیغات همچنین نقش مهمی در توسعهی فروش و افزایش سهم بازار دارد.
تاثیر طراحی آکهی تبلیغاتی بر رفتار مصرفکننده در تبلیغات و سهم بازار
معمولا تولید کننده گان تاثیر طراحی آکهی تبلیغاتی بر رفتار مصرفکننده را درک کرده اند. ومعمولا کسبوکارها برای حفظ سهم بازارشان پول هنگفتی را صرف تبلیغات میکنند. شرکتها برای رقابت با کسبوکارهای رقیب باید پیوسته خود را به مشتری یادآوری کرده و جایگاه نخست را در ذهن آنها داشته باشند. در غیر این صورت، سهم بازارشان را به رقبا میبازند. اغلب، کسبوکارهایی که سهم کوچکتری از بازار دارند یا تازهوارد هستند، نسبت به کسبوکارهای بزرگتر به تبلیغات بیشتری نیاز دارند. دلیل این مسأله «فرآیند واکنش به تبلیغات» است. بر این اساس، تبلیغات باعث افزایش سهم بازار تا اندازهی معینی میشود و پس از آن فروش به دلیل عدم بازگشت مشتریان و عدم تکرار خرید دچار ریزش میشود.
بنابراین شرکتهای با سهم بازار بزرگ بیشتر بر تبلیغاتِ یادآور که آنها را در ذهن مشتری ماندگار میکند، تمرکز میکنند. در مقابل رقبای کوچکتر برای افزایش سهم بازارشان نیاز به تبلیغات بیشتری دارند. آنها برای ایجاد آگاهی از وجود محصولاتشان و افزایش فروش و سهم بازار به بودجهی بالایی برای تبلیغات نیاز دارند. بر مبنای «فرآیند واکنش به تبلیغات» کسبوکارها و محصولات نو برای دیده شدن در بازار هدف و حفظ این وضعیت برای تحقق خرید، نیاز به سرمایهگذاری بیشتری در تبلیغات دارند.
بررسی تأثیرطراحی آگهی تبلیغاتی بر رفتار مصرف کننده
آیا این جملهها برایتان آشنا هستند؟
- «پُشتم گرمه …»
- «هیچ کس تنها نیست …»
- «هممزهی هر لحظه!»
همانطور که در ایتدای مقاله گفته شد
تأثیرطراحی آگهی تبلیغاتی بر رفتار مصرف کننده انکار ناپذیر است.تبلیغات تأثیر شگرفی در زندگی روزمرهی مصرفکنندهها دارد. بمباران پیوستهی مشتری با پیامهای گوناگون، بر آنچه او میخورد، مینوشد، میپوشد و تماشا میکند تأثیرگذار خواهد بود. تبلیغات در جوامع مختلف به حدی قدرتمند است که حتی در انتخاب رئیسجمهور یک کشور اثر میگذارد.
دیدگاهتان را بنویسید