طراحی کاور موزیک و تاثیرات رنگ و طیف رنگی بر آن

طراحی کاور موزیک وتاثیرات رنگ برآن

طراحی کاور موزیک وتاثیرات رنگ برآن چه معنی دارد؟انتخاب رنگ یک جنبه ی مهم از هر روند طراحی است،طراحی کاور موزیک وتاثیرات رنگ برآن برای جلد آلبوم هم صادق است. حتی یک جلد کاملا سیاه و سفید هم نشان دهنده ی تصمیمی فکر شده است؛ این جلد احساس متفاوتی را از یک طراحی کاور موزیک وتاثیرات رنگ برآن برمی انگیزد، مگر نه؟

ما راه های مختلفی را را نشان می دهیم تا با وجود رنگ های بی شمار که در طیف رنگها برای انتخاب وجود دارد، کمکتان کنیم تا رنگ هایی را که می خواهید در طراحی خودتان استفاه کنید، بشناسید.

روانشناسی رنگ در طراحی کاور موزیک

رنگ، خیلی بیشتر از آنچه به چشم می آید، مفهوم در خود جای میدهد. توضیح سریع و مختصر این که، رنگ می تواند کاری کند که به ما یک احساس خاص را القا کند. رنگ، وابستگی عاطفی ایجاد می کند، و به همین دلیل است که کمپانی ها از یک سری رنگ مشخص در لوگو  یا بسته بندی خود استفاده می کنند. همین مطلب درمورد طراحی کاور موزیک وتاثیرات رنگ برآن درجلد آلبوم ها هم صادق است،

 

چون به عنوان یه موزیسین می خواهید به مخاطب احساس خاصی پس از شنیدن آلبومتان دست بدهد. جلد آلبوم –که ارائه ای تصویری از موسیقی شماست- به شما اجازه می دهد تا همان حس را از راهی دیگر ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید به مخاطبتان حین شنیدن آلبوم احساس شادی و بازیگوشی دست دهد، شاید بخواهید در انتخاب رنگ جلد بیشتر به سمت زرد و نارنجی بروید. برای موسیقی آرام تر و غم انگیز و وهم آلود تر، رنگ های تیره تر به خصوص آبی تیره و خاکستری به شما کمک می کند تا همان حال و هوا را در جلد آلبوم هم داشته باشید.

طیف رنگی در طراحی کاور موزیک

اگر رنگی را که می خواهید در جلد آلبومتان استفاده کنید شناسایی کردید، شاید بخواهید که فقط از همان در کل روند طراحی استفاده کنید؛ اگر برای بیتلز در آلبوم “سفید” کارساز بود، برای شما هم می شود. ولی شاید شما به دنبال یک جلد مینیمال تک رنگ نباشید. خوشبختانه، تئوری رنگ ها، رنگ های مکمل را شناسایی کرده تا به شما کمک کند رنگ های دوم و سوم را انتخاب کنید تا رنگ غالب را تکمیل کند.

تک رنگ بودن اساسا به این معنا است که کلا از یکرنگ استفاده شود،  اما این یک رنگ می تواند با درجه تیرگی های مختلف استفاده شود تا عمق بیشتری در کار ایجاد شود. حس غالب جلد تک رنگ، نوعی سادگی و مینیمالیسم است. می تواند احساس خاصی را برانگیزد، و یا می تواند راهی باشد تا موزیسین از طریق آن کاری کد که موسیقی خودش حرفش را بزند. در کل این انتخاب می تواند انتخاب جسورانه ای باشد.

احتمالا قبلا چرخه ی ررا دیده اید، که اتفاقا منبع خوبی برای انتخاب رنگ هایی است که همنشینی خوبی با هم دارند. در مورد رنگ های مکمل قانون این است که رنگ هایی که در چرخه روبروی همدیگر قرار دارند، بیشترین همنشینی را با هم دارند. بنابراین اگر رنگ انتخابی شما زرد باشد، طبیعتا بنفش بیشترین همخوانی را دارد. رنگ های مکمل موجب بروز بیشترین جلوه ی همدیگر می شوند و یک جلد آلبوم پرانرژی و پویا را شکل می دهند.

شما رنگ های مشابه را هم می توانید انتخاب کنید؛ رنگ هایی که در چرخه نزدیک به هم هستند، بنابراین این رنگ ها طبیعتا با هم هارمونی دارند. این انتخاب به کار شما عمق بیشتری –بیشتر از انتخاب جلد تک رنگ– می دهد، اما در عین حال این رنگ ها می توانند با یکدیگر ترکیب شوند، بنابراین ممکن است به اندازه ی جلدی با رنگ های مکمل جلوه نداشته باشد.

راه دیگر انتخاب رنگ های سه گانه است، که این سه رنگ با فواصل برابر از هم روی سه نقطه از چرخه ی رنگ قرار گرفته اند. این رنگ ها بیشتر از رنگ هایی که با یکدیگر هارمونی دارند همدیگر را شاخص می کنند، اما اگر می خواهید مطابق روانشناسی رنگ انتخاب کنید، این رنگ ها ممکن است به خوبی کنار هم قرار نگیرند.

علاوه بر کار کردن با طیف رنگی بالا، رنگ های نامرتبط هم می توانند انتخاب دیگر یک هنرمند باشند. به جای استفاده از رنگ هایی که با هم هارمونی دارند، می توانید از ترکیب های عجیب و غریب استفاده کنید، که احساسات متفاوتی را برمی انگیزند و به ارمغان می آورند.

 

این انتخاب می تواند نشان دهنده ی عدم انطباق باشد که به نوعی از الهامات سایکدلیک سرچشمه می گیرد، و یا این که به سادگی مخاطب را شوکه کند. به برخورد رنگ ها در کاور آلبوم Foes  از گروه JETARTS نگاه کنید؛ به محض دیدنش شما را از نظر بصری شوکه می کند. البته که می خواهید به پرسش های خود در مورد هویت بازگردید و پیش از انتخاب ترکیب رنگ های خاص به این فکر کنید که می خواهید شنوندگان چه حسی دریافت کنند.

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید