طراحی آگهی گرافیکی مجتمع هوشمند طراحی ودیجیتال مارکتینگ فرتاک
آگهی گرافیکی چیست؟ (چند نكته در باره تهیه آگهی گرافیکی)
آگهی گرافیکی چیست؟ آگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت هزینه ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند.
۱ ـ در هر آگهی گرافیکی باید ابتدا مشخص شود كه پیام گیرنده كیست درواقع هدف اصلی مشخص کردن نوع آگهی میباشد مثلاً نوشتن آگهی مناقصه ، آگهی مزایده ، آگهی استخدام و جز آن سبب می شود كه گروه های ذینفع آگهی های مربوط به خود را راحت تر و زودتر پیدا كنند و بخوانند.
۲ ـ گاهی برای اینكه توجه گیرندگان پیام را بیشتر به متن آگهی متوجه كنند گروه های مدنظر را نیــز در بالای آگهــی گرافیکی مشخص می سازند برای مثال می نویسنــد « قــابل توجــه فارغ التحصیل شدگان مراكز تربیت معلم تهران»
۳ـ متن آگهی گرافیکی باید متناسب با موضوع آن باشد و کلمات و عبارات به مقتضای حال برگزیده شود .
۴ ـ مهمترین اصل در تنظیم آگهی گرافیکی آن است كه پیام روشن و واضح باشد به گونه ای كه برای گیرندگان آن هیچگونه نقطه ابهام و غیر قابل فهمی نباشد .
۵ ـ در نوشتن آگهی گرافیکی كلمات نقش بسیار تاثیرگذاری ایفاء می كنند باید در نحوه بكارگرفتن كلمه وجمله بندی صحیح و مربوط ساختن آنها به یكدیگر و بخصوص مفاهیم عبارات اهمیت بسیار زیادی قائل شد تا گیرندگان پیام بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه اشكالی منظور پیامگزار و هدف آگهی را در یابند.
۶ ـ نكته قابل توجه و مهم در تنظیم آگهی ، مشخص كردن پیام دهنده و مقام مسئولی است كه اقدام به انتشار آگهی می كند.
دسته بندی انواع آگهی گرافیگی:
برای دستهبندی طراحی آگهی کرافیکی میتوان به فاکتورهایی مانند: مخاطب، میزان اثر گذاری، نوع رسانه، نوع هدف، موضوع تبلیغ، روشهای بکار گرفته شده و… توجه کرد. پس تبلیغ انواع و دستههای مختلفی مییابد:
براساس قوانین ادارهکل بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شش نوع آگهی در صداوسیما تعریف شده است،
آگهیهایی که شناخت دقیق کاربرد آنها میتواند کمک قابل توجهی برای شرکتهای تبلیغاتی باشد تا استفاده بهینهتری از آنها داشته باشند.
عدمشناخت دقیق آنها در صنعت تبلیغات کشور باعثشده که نتوان پیامهای درستی متناسب با هرکدام از آنها به مخاطبان ارسال کرد.
در این مقاله سعی کردیم درباره هر شش نوع آگهی توضیخات مختصری را در اختیارتان قرار دهیم.
۱- آگهی مستقیم یا تیزر
نامگذاری این نوع آگهی گرافیگی براساس زمان آن صورت گرفته و مدت آن در رسانه تصویری (تلویزیون) ایران حداقل ۱۵ ثانیه و در رسانه صوتی (رادیو) حداقل ۱۰ ثانیه است و به طور معمول تا ۴۰ یا حداکثر ۶۰ ثانیه نیز ادامه دارد.
اگر زمان تیزرهای ارائه شده از حداقلهای تعیین شده کمتر باشد، سفارشدهنده آگهی برای هر نوبت پخش باید هزینه تا زمان حداقل را بپردازد.
در این سبک آگهی اگر سفارشدهنده به منظور بالابردن کیفیت و برخورداری تیزر تبلیغاتی از یک داستان روایی، آگهیهایی با این هدف و ساختار درچند قسمت ۶۰ ثانیهاى تولید کند، هر تیزر معادل ۴۰ ثانیه محاسبه خواهد شد.
۲- گزارشآگهی گرافیکی یا رپرتاژ
آگهیهایی هستند که ساختاری همچون مستند دارند و به منظور آشنا کردن مخاطب با فرآیند تولید یک محصول یا نوعی خدمات ساخته میشوند.
کمترین زمان گزارش آگهی ۱۲۰ ثانیه است و سقفی برای بیشترین زمان آن مشخص نشده است.
حتی لازم به ذکر است که گزارش آگهیهایی با زمان ۱۰ دقیقه و حتی بیشتر هم از صداوسیما پخش شده است.
تشخیص این موضوع که یک آگهی از چه نوع ساختاری است با اداره کل بازرگانی میباشد.
۳- حک آرم
گونهای از آگهی بازرگانی در تلویزیون است که زمان پخش آن ۱۵ ثانیه است و اندازه کادر آن باید ۵/۱ برابر اندازه آرم شبکه بوده و فاصله بین دو پخش برای حک آرم حداقل پنج دقیقه است.
دعوت به تماشا نیز نوعی از آگهی میباشد که چندسالی در تلویزیون ایران بسیار باب شده و متناسب با زمان هر برنامه در بیشترین حالت سه نوبت و برای هر نوبت حداقل ۱۵ ثانیه میباشد که میتواند دریکی از موقعیتهای قبلاز شروع برنامه، ادامه و در انتهای برنامه یا هر سه موقعیت پخش شود.
۵- زیرنویس
گونهای از آگهی که نیاز به توضیح ندارد و در بیشتر شبکههای تلویزیونی مورداستفاده قرار میگیرد.
تنها نکته مهم و قابل توجه در مورد آن این است که طبق قوانین اداره کل بازرگانی مدت پخش آن ۱۵ ثانیه است و کمتر از آن نیز ۱۵ ثانیه محاسبه میشود.
برطبق تعریف ارائه شده از سوی ادارهکل بازرگانی، نشانآگهی عبارت است از نمایش نام و نشان تجاری و شعار صاحبان آگهی، بدون گفتار، همراه آرم و نشان بازرگانی همراه با موسیقی تعیین شده در شش ثانیه ابتدا یا انتهای هر بسته آگهی که به تشخیص ادارهکل بازرگانی که بهصورت روزانه از هریک از شبکههای سیما پخش میشود.
آگهی گرافیکی تبلیغاتی چاپی که میتوانید استفاده کنید :
آگهی های پرسش آمیز: سوال را در عنوان مطلب مطرح میکند و در ادامه مطلب به آن پاسخ میدهد.
آگهی های آزمایشی: متن به ارائه یک آزمایش میپردازد و خواننده آزمایش را انجام میدهد.پاسخ های او مشخص کننده این نکته است که آیا محصولات و یا خدمات ارائه شده با نیازهای او مطابقت دارند یا خیر؟
آگهی های خبری: یک محصول جدید را معرفی میکند و یا خبری جدید و هیجان انگیز در مورد محصولی قدیمی را به اطلاع گیرندگان پیام میرساند.
آگهی های مستقیم: به معرفی صریح و واضح و بی حاشیه ی واقعیت ها میپردازد.
آگهی های غیرمستقیم: عنوانی مبهم به منظور برانگیختن کنجکاوی پیام گیرنده طراحی شده است و باعث میشود خواننده به خواندن ادامه متن تشویق شود.
آگهی های جایزه دهنده: وعده ی یک جایزه در قبال خواندن آگهی را میدهد.
آگهی های دستوری: به خواننده دستور میدهد که به حرکت درآید.
آگهی های بها و ارزش– و از کجا بخریم: حراج را اعلام میدارد. محصول را تعریف و توصیف میکند. بها و تخفیف را ذکر کرده، به خواننده محل خرید کالا را معرفی میکند.
آگهی های مدلل- چرا: به معرفی دلایلی که بایستی کالایی خریداری شود، میپردازد.
آگهی ای که به صورت نامه نوشته میشود.
قبل از و بعد از: به نمایش تحول و دگرگونی که بعد از مصرف محصول ایجاد شده است، میپردازد.
گواه: مصرف کننده و یا فرد معروفی از مزایای یک کالا تعریف میکند.
تاریخچه: داستان مفصل موفقیت یک کالا را شرح میدهد.
آگهی های اطلاعات مجانی: به فرستادن بروشور، جزوه و سایر اطلاعات رایگان میپردازد.
داستانی: به نقل داستانی در ارتباط با افراد و کالا میپردازد.
موج جدید: از طرح های گرافیکی مدرن برای جلب توجه استفاده میکند.
شناسایی خواننده: عنوان برای شناسایی مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد.
آگهی های اطلاعاتی: اطلاعات مفیدی را که در اثر استفاده از کالا میتوان به دست آورد، در اختیار خواننده میگذارد.
آگهی های مکانی: نمایاندن محصول در محلهای غیرمعمول برای برجسته کردن تنوع و مفید بودن و در دسترس بود آن.
شخصیت های داستانی: که تمرکز خود را بر روی شخصیت های داستانی مثلا غول سبز متمرکز میسازد.
محل های داستانی: که تمرکز خود را بر روی محلهای داستانی دهکده مارلبورو یا روستای چشم پرندگان متمرکز میسازد.
کارتون ها
صاحب آگهی در تبلیغ: تبلیغ کننده در آگهی خود ظاهر میشود، تا در مورد کالای خود صحبت کند و از کالای خود تعریف کند.
اختراع یک واژه: تبلیغ کننده به اختراع واژه هایی میپردازد، تا محصول خود یا کابرد آنها را توصیف کند. برای مثال «غذای قهرمانان» واژه هایی بودند که توسط یک نویسنده ی تبلیغات برای توصیف کالای کارفرمای خود ابداع شد.
آگهی های مقایسه ای: نشان میدهد که چگونه کالای شما بر سایر کالاها برتری دارد و چه مزایایی بیشتر از رقبای خود دارد.
مبارزه: خواننده را به رویارویی میخواند، که اگر میتواند کالایی بهتر از کالای شما را معرفی کند.
آگهی های تضمینی: بر روی تضمین کالا متمرکز میشود و نه خود کالا.
آگهی های پیشنهادی: تمرکز بر روی ارائه، و فروش است و نه کالا.
معرفی: چگونگی کار محصول را نشان میدهد.
جناس (هم جنس بودن): عنوان، توجه را با بازی زیبای کلمات به خود جلب میکند و سپس در متن توضیح داده میشود.
اجرای مسابقه ها و شرط بندی ها
دیدگاهتان را بنویسید