طراحی هدایای تبلیغاتی در مارکتینگ و فروش

 هدایای تبلیغاتی و تاثیر آن بر فروش

هدایای تبلغاتی تاثیر زیادی بر روابط مشتری و فروشنده دارد.طبق بررسی‌های به عمل آمده، اکثر هدایای تبلغاتی به مشتریان عمده اهدا می‌‌شوند، سپس نوبت به کارفرمایان و مشتریان موفق می‌‌رسد.
دلایل دادن هدایای تبلغاتی، متفاوت است و طیفی از تشکر از مشتریان قدیمی تا تشکر از یک کارمند که تعطیلات آخر هفته خود را به مرخصی نرفته و کار کرده دربر می‌‌گیرد. البته یک دلیل ثابت برای هدیه دادن وجود دارد: تقویت روابط شخصی بین هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده.
انگیزه‌ها در هدیه دادن‌ متفاوت است به‌خصوص از این نظر که آیا هیچ پیش‌شرطی در هدیه دادن نهفته است یا خیر؟ باید به این مسئله توجه کرد که آیا هیچ نشانه‌ای از تبلیغ در آن هست یا نه؟ البته نباید گمان کرد که بحث الان در این چارچوب است که نباید هیچ نفعی از هدیه دادن حاصل شود. برای برخی از شرکت‌ها هدیه دادن، بخشی از راهبرد بازاریابی است.
همگان بر یک نکته اتفاق‌نظر دارند: هدیه دادن یکی از راه‌های مقرون به‌صرفه برای ایجاد حس مشارکت و ایجاد روابط ارزشمند است.

هدایا و محرک‌ها

برای درک این‌که یک راهبرد مؤثر برای  دادن هدایای تبلغاتی چیست ابتدا باید بین هدیه دادن و برنامه‌ای که مبتنی بر محرک و پاداش است، تمایز قایل شد. هر چند که انواع گیرندگان هدایای تبلغاتی  و محرک شبیه یکدیگرند، اما از دو جنبه عملی و راهبردی با یکدیگر تفاوت دارند. محرک‌ها، پاداش‌هایی هستند برای این‌که سطوح فعالیتی مشخصی مثل برنامه‌های ایمنی را دامن بزنند، اما هدایای تبلغاتی برای دامن زدن به یک تبادل مشخص بین گیرنده و دهنده، طراحی نمی‌‌شوند. در واقع‌، گیرنده هدیه به دنبال پیش‌بینی یک پاداش نیست، اما محرک‌ها چنین کارکردی دارند.
این‌که هدیه و محرک، دو پدیده یکسان شمرده شوند، محتمل است و این توقع هم وجود دارد که شما به دنبال برداشت از هر نوع سرمایه‌گذاری احتمالی باشید، اکثر هدیه‌دهندگان به دنبال این امر هستند که به نحوی از انحا، گیرنده هدیه را تحریک کنند، اما باید بسیار محتاط باشید. نه مشتری و نه کارمند، هیچ‌کدام نباید احساس کنند دارند رشوه می‌‌گیرند، چرا که بروز چنین احساسی نه‌تنها مفید نیست بلکه مخرب هم هست.
به هدیه دادن به‌صورت‌ یک فرایند مختصر اما همیشگی برای ایجاد روابط نگاه کنید و رهنمودهای زیر را به‌کار بندید:

اخلاق هدیه دادن‌

همیشه پیش از دادن هر هدیه‌ای به این نکته توجه کنید که هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده، هر دو در مورد هدیه، دارای سیاست و برنامه باشند. یکی از افراط‌ها در این زمینه، طرد و حذف هر نوع سیاست مبتنی بر هدیه دادن بود که در دهه ۱۹۸۰ رخ داد و آن هم به خاطر رسوایی‌هایی بود که در این زمینه بروز کرد.
رفتار مناسب‌تر در این زمینه، اعمال سیاست در مورد سقف هدایا یا اعمال سیاست در مورد شرایط هدیه دادن است.
همیشه از هدیه‌گیرنده بپرسید که آیا هیچ سیاست یا چارچوبی در زمینه پذیرش هدیه دارد یا خیر و سپس براساس آن عمل کنید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید