استراتژِی طراحی هدایای تبلیغاتی و برندینگ
استراتژي برندینگ با هدایای تبلیغاتی که باید بدانید
برندینگ چیست؟بنا بر پرسشنامه نیلسون در مورد محصولات جدید، ۵۹ درصد از افراد در هنگام خرید محصولات جدید ترجیح میدهند از برندهای نام آشنا خرید کنند. به عنوان یک کسب و کار کوچک و حتی نوپا این نتیجه باید بخشی از سختی مسیر پیش روی شما را برایتان آشکار کند.
کسب و کارهای کوچک و نوپا برای رشد و افزایش سهم بازار خود باید سهم بازار خود باید از سهم بازار برندهای برتر بکاهند که این عمل اگر ناممکن نباشد بدون شک بسیار سخت میباشد. برای این کار ناگزیر هستید تا به انجام فرایند برندینگ در کسب و کار خود فکر کنید.
با استفاده از استراتژی هدایای تبلیغاتی با حداقل هزینه میتوانید اولین گام را محکم و اثر بخش در فرایند برندینگ بردارید. در ادامه استراتژی برندینگ با هدایای تبلیغاتی را در ۱۰ گام بررسی خواهیم کرد که برای تمامی کسب و کارها خصوصاً کسب و کارهای کوچک و نوپا مناسب میباشد.
همانطور که میدانید یکی از مهمترین مراحل برندینگ، آشنا کردن مشتریان با لوگوی کسب و کار شما میباشد. لوگوی کسب و کار به بیانی شناسنامه و معرف کسب و کار شما میباشد. به همین دلیل باید مشتریان با لوگوی برند شما آشنا شوند.
یکی از مهمترین کارکردهای لوگو، قابلیت تحریک ناخودآگاه مشتریان میباشد.
در ابتدای مقاله به عنوان یکی از کارکردهای مهم هدایای تبلیغاتی به این نکته اشاره کردیم که به کمک هدیه تبلیغاتی قادرید در حدود یک سال در ذهن مشتریان سکنی بگزینید.
به همین دلیل هدایای تبلیغاتی باید حامل لوگوی کسب و کار شما باشند تا این فرایند از برندینگ نیز به خوبی انجام بگیرد.
هدایای تبلیغاتی صدای برند شما را فریاد خواهند زد.
هر برندی با توجه به مأموریت، مخاطبان و حوزهی فعالیتش دارای لحن و صدایی میباشد. منظور از لحن و صدا همان نوع ارتباط برقرارکردن شما با مشتریانتان خواهد بود.
متناسب با لحن مورد استفاده توسط کسب و کار شما، مشتریان نیز پاسخ خواهند داد.
به عنوان مثال صدای برند ممکن است حرفهای، دوستانه، رسمی، قانونی، فنی، تبلیغاتی، محافظکارانه و یا خبری باشد.
در ساخت و طراحی صدای برند محدودیتی وجود ندارد و شما با توجه به استراتژیهای اتخاذی میتوانید صدای مناسب را نیز انتخاب و یا طراحی کنید.
هدایای تبلیغاتی اهدایی توسط شما بدون شک صدای برندتان را با صدای بلند فریاد خواهند زد. در هنگام انتخاب هدایای تبلیغاتی باید صدای برند را مدنظر قرار دهید.
در صورتی که برند شما دارای لحن و صدایی گرم و صمیمی میباشد باید از هدایی متناسب با این صدا استفاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
هدایای تبلیغاتی شخصیت برند شما را منعکس میکنند.
بدون شک مشتریان در صورتی از محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار شما استفاده خواهند کرد که تفاوتی در آن خدمت یا محصول نسبت به گزینههای موجود احساس کنند. این تفاوت به شخصیت برند شما بازمیگردد.
در صورتی که برند شما از شخصیت نوآور و خلاقی برخوردار باشد، این نوآوری و خلاقیت در محصولات و خدمات ارائه شده توسط برند شما به راحتی قابل تشخیص میباشد. از یک برند لوکس انتظار میرود شخصیت لوکسی نیز داشته باشد. از چنین برندی انتظار میرود تا هدایایی در خور شأن و شایسته به مشتریانش هدیه کند.
انتخاب هدایای تبلیغاتی باید به گونهای صورت بگیرد تا اهداف موجود در استراتژي را برآورده سازند.
به عنوان مثال اگر قصد دارید مشتریان خاص و مشتاق خدمات و کالاهای لوکس را هدف قرار دهید، باید بخشی از هدایای تبلغاتی خود را به هدایای تبلیغاتی برند اختصاص دهید.
در غیر اینصورت شخصیت مورد انتظار این افراد با شخصیت برند شما هم راستا نخواهد شد و این افراد جزو مشتریان احتمالی کسب و کار شما قلمداد نمیشوند.
برندینگ نیز همانند بازاریابی فرایندی یکپارچه است.
در بازاریابی مفهومی با عنوان بازاریابی کلگرا وجود دارد که بیانگر این نکته است که کلیهی اجزای کسب و کار در حال انجام فرایند بازاریابی هستند.این اجزا شامل پرسنل، محصولات، خدمات و حتی محیط فیزیکی کسب و کار می باشد. فرایند برندینگ نیز همانند بازاریابی کلگرا میباشد.در برندینگ کلیهی رفتارهای شرکت بر روی نتیجهی کار تأثیر میگذارد.هر حرکتی از جانب شما از طرف مشتریان تفسیر خواهد شد. به عنوان مثالی عینی در مورد هدایای تبلیغاتی میتوان به بستهبندی و نحوهی ارسال هدیه تبلیغاتی اشاره کرد.بستهی محتوی هدایای تبلیغاتی باید دارای لوگوی شرکت باشد. به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید از هدایای تبلیغاتی خاص استفاده کنید، بستهی محتوی هدیه تبلیغاتی نیز بهتر است از طراحی خاصی برخوردار باشد.
به عنوان مورد بعدی می توان به نحوهی ارسال هدایای تبلیغاتی فکر کرد. مشتریان همواره به جزئیات دقت میکنند. در نتیجه این جزئیات برای شما بسیار حائز اهمیت میباشد.
رمز موفقیت یک کمپین برندینگ هدایای تبلیغاتی، استمرار میباشد.
همانطور که در پیشتر اشاره شد، از دل برود هرآنکه از دیده برفت. هدایای تبلیغاتی هنگامی آثار مطلوبی بر روی برند به جا میگذارند که به صورت مستمر مورد استفاده قرار بگیرند.
این استراتژی جزو استراتژیهای بلند مدت به حساب میآید. شما همواره باید در مقابل چشمان مشتریان حاضر باشد.در بخشهای قبلی گفته شد که عمر مفید استفاده از هدایای تبلیغاتی به صورت حداقلی برابر یک سال میباشد. در نتیجه در حالت کمینه شما باید به صورت سالانه به مشتریان خود هدیه بدهید.
البته به عنوان دلیلی دیگر بر اثبات عبارت بالا به این نکته فکر کنید که پس از مدتی سطح توقع مشتریان بالا خواهد رفت و در صورتی که از هدایای تبلیغاتی استفاده نکنید، نمرهی منفی به برند شما تعلق خواهد گرفت و به وجهی آن آسیب وارد میشود.
برخی از مشتریان مهم نیز به دلیل وفاداری به برند شما، انتظار دارند تا هدیهای متفاوت از هدیهی مشتریان معمولی دریافت کنند.
در این مواقع باید به هدایای تبلیغاتی خاص فکر کنید. هدایای تبلیغاتی خاص پاسخ مناسبی برای این دسته از مشتریان خاص کسب و کار شما میباشد.
دیدگاهتان را بنویسید